Toppmeny

Stor rubrik

stor titel

Stor rubrik

Skriv en stor rubrik som är tydligt och klart i sitt budskap. När man söker information på internet är det alltid rubriken som man ser först, den avgör ofta om man läser vidare eller inte.

Om läsaren blir intresserad av rubriken ökar sannolikheten att inlägget läses. När det gäller att skapa innehåll som genererar trafik och rankas högt av sökmotorerna är det inte bara en fråga om att optimera dina inlägg för rätt sökord. Ditt inlägg måste ge läsaren en upplevelse för att det skall spridas vidare i de sociala nätverken. Det hela börjar med att koppla läsares intresse med en ”stor” rubrik.

Fyra N-minnesregeln för att uppfylla kravet på en stor rubrik

Vad gör en rubrik stor? Se likheten med en bra rubrik på en löpsedel eller en bra ämnesrad för ett e-post meddelande som fångar ditt intresse. Tänk på de 4 ”N’en:” och skapa en stor rubrik:

  • Nytta: Vilket nytta och värde ger rubriken inlägget?
  • Nyfiken: Vilka förväntningar inger rubriken inlägget?
  • Ny: Vilket  nyhetsvärde ger rubriken inlägget?
  • Nu: Vilken impuls att läsa inlägget nu ger rubriken?

Tänk på alla dessa fyra egenskaper vid val av rubrik.

 10 sätt att skapa lockande titlar

Här kommer 10 sätt att uppnå en stor rubrik som verkligen lockar läsaren.

  1. Hur: ________ ”Hur” i rubriken antyder att inlägget kommer att ger svar på något och lockar till att fortsatt läsning.
  2. Listor: 5 sätt, 5 tips, 5 trender, etc. Listor tyder på att innehållet är lätt att smälta eftersom det är uppbrutet för läsaren. Varning: Om du ska göra långa listor på ex.v. 10 tips eller 10 skäl, se till att de är 10 mycket bra tips eller 10 mycket goda skäl. Ingen stor rubrik är en ursäkt för dålig innehåll!
  3. Negativa rubriker: 5 vanliga misstag i _____, 5 Sevärdheter ____ du bör undvika och varför, du vill inte vara en Dolph Lundgren (hans roller). Genom att lära vad läsaren inte ska göra, kommer de att få nya insikter och mycket konkreta lärdomar från ditt inlägg.
  4. Adjektiv: 30 Fantastiska _____, Skapa en ny _____, 5 Nya _______. Om du ska göra en ”lista” eller ”hur göra” inlägg, skall rubriken spetsas med lockande adjektiv och bidra till att driva uppmärksamhet till ditt innehåll.
  5. Brådskande: 5 ____ du inte har provat ännu, 7 nya _____ värd att undersöka, 6 snabba _____. Frasen skall skapa en känsla av brådska. När man läser listor av rubriker (googlar) kommer denna rubrik sticka ut eftersom den ger en tydlig uppmaning till handling.
  6. Exklusivitet: Bakom kulisserna till _____, Hemligheten med _____, Sanningen om ______. Dessa fraser antyder att din läsare kommer att få information som inte alla andra har genom att klicka på ditt inlägg. Dessutom skapar inlägget en känsla hos läsaren att veta något extra och det ger läsaren ett incitament att vilja dela innehållet med sina vänner.
  7. Förklarande: Varför du skall köpa ny bil _____ är _____, Hur du minskar din skatt _____ , Få längre semester genom  att______ . Det är särskilt bra för företag/föreningar att redovisa fallstudier eller forskning för att utbilda sin publik. ”Hur” och ”varför” är förklarande ord, och de visar din publik att något kommer att läras ut i inlägget.
  8. Kända namn: TV-kändisen ______, Sten Broman_____, Lill Babs ____. Att nämna redan kända namn ökar intresset att läsa inlägget.
  9. Vinnande exempel: Reste singel till Mallorca och kom hem gift. Köpte lott för 10 kr och vann 25 miljoner. Köpte begagnad bil och hittade 5 000 kr i bagageluckan. Var sjuk i  10 år, började motionera och är nu helt frisk.
  10. Ordvitsen: Jag har fått 99 problem men ______ är inte ett av dessa, Hur skördar man i Jämtland ? Man använder Storlien.., Är det brådskande? Tja, inte riktigt. Men det är roligt! Har du en Daim?…-Japp! Ibland måste du bryta dina egna regler ta en låttext, populär rim eller en textrad från en film och göra om det till en smart rubrik som får läsarna att le.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Stor titel - Lionssmile101s - 16 november, 2014

    […] Stor titel […]

Kommentera

Design by: LP System

Translate »