Toppmeny

Skriva inlägg

SKRIV_INLÄGG12 tips som ger bra inlägg när du bestämt dig för att börja blogga. Det är nästan bara att skriva ner dina tankar och sedan publicera innehållet… men det finns en hel del att tänka på för att ditt inlägg skall bli så bra och framgångsrikt som möjligt. Arbetet med inlägget består alltid av två delar, skriva och redigera.

(Hemsida och blogg används synonymt i texten nedan.)

 Denna lilla handledning med 12 tips, som ger grunderna till bra inlägg, är tänkt som en steg för steg guide i inläggets redigeringsprocess.

  1. Ta en paus mellan att skriva och redigera.

    Om du är i skrivläge, är det verkligen svårt att direkt byta till redigeringsläge. Innan du tar itu med att redigera texten bör du ta minst en 10-minuters paus. Ta en kopp kaffe, titta på din favorit tv-show eller sov på saken. Med en paus mellan att skriva och redigera, kommer dina redigeringsfärdigheter vara skarpare och fånga de små misstag som normalt skulle slinka igenom.

  2. Uppnår inlägget sitt syfte och mål?

    När man skriver ett inlägg så finns alltid ett bakomliggande syfte. Det kan ex.v. vara att man vill informera om något, kanske skapa opinion i någon fråga, sprida hållpunkter i ett kommande program mm. Inläggets mål är avgörande för att vägleda ditt skrivande och din redigeringsprocess. Efter en paus, läs igenom ditt inlägg, utan att försöka ändra på grammatik, stavning och formulering för att se om inlägget når sitt syfte och mål. Var brutal mot din text, om du inte är säker på om din text matchar ditt inläggets syfte efter genomläsningen, sätt det på sparlåga en tid så kommer du säkert på ett annat sätt att formulera dig.

  3. Skriv en fantastisk rubrik.

    Det är viktigt att skriva en bra rubrik. Läs mer om hur du skapar en stor rubrik.  I huvudsak bör rubriken vara slående, intressant och relevant för inlägget. När den dyker upp på datorn skall läsaren vilja klicka på den. Det är också viktigt att i ditt inlägg leverera vad din rubriken utlovar. Om någon klickar på ditt inlägg skall läsaren få vad rubriken utlovar.

  4. Skär ner din textmassa till ett minimum.

    När du redigerar din text, måste du också vara skoningslös. Ta bort allt som inte behöver vara med. Medan många människor uppskattar detaljerade inlägg/texter (som denna), är de flesta läsare intresserade av korta inlägg. Om du behöver hjälp med att skära ner din text kan du prova tricket att plocka upp någon annans inlägg och skär ner antalet ord till hälften. När du har gjort det, skär denna text till hälften och om igen tills du är nere till några få meningar. Sedan provar du detta på dina egna inlägg. Tidningsartiklar skrivs med allt väsentligt i början av texten för att sedan fortsätta med mer och mer detaljer. Detta gör det lättare att skära ner texten för att få plats med den på en bestämd yta. Denna metod kan vara bra att ha i tankarna även vid skapandet av inlägg.

  5. Forma ditt inlägg.

    Formning av texten är nyckeln till att hjälpa dina läsare att snabbt läsa och förstå ditt inlägg. Här är några tips som du alltid bör följa:

    1. Använd rubriker och punklistor. Genom att bryta upp texten görs den lättare att läsa och du har gjort det mycket lättare för läsarna att tillgodogöra sig innehållet. Gör texten extra synlig. Använd fetstilunderstruken text och kursiv text för att förstärka dina viktigaste punkter, men se till att du är konsekvent. Om du understryker den första meningen i varje punkt, gör då på samma sätt i hela inlägget.
    2. Välj rätt storlek på dina bilder. Se till att dina bilder placeras ordentligt i din text och att de är ett lätt att ladda ner. Du behöver inte ladda upp en 1,4 x 1,4 Mega pixel bilder om du sedan ska visa dem på en 500 x 800 pixel storlek i inlägget. Mindre bilder hjälpa att få ner sidans laddningstid, vilket är avgörande för att behålla nya besökare på din blogg.
  6. Läs inlägget högt för att korrigera stavning och grammatik.

    När du redigerar genom att bara läsa orden på skärmen, kan du lätt missa felstavade och saknade ord bara för att din hjärna bearbetar orden på sitt sätt. Om du läser ditt inlägg högt, måste din hjärna bearbeta orden visuellt och ljudmässigt, så ökar du chanserna att fånga de små misstagen. Det är nästan alltid så att de små felen förstör hela texten.

  7. Länk till dina andra inlägg eller till andra bloggare.

    Att länka till andra inlägg i ditt inlägg är ofta mycket praktiskt. På webbplatsen, kan du länka till fast textinnehåll för att få mer engagemang från läsarna. För att enkelt hitta och länka till gamla inlägg och sidor, kan du prova att skapa ett bibliotek med alla dina inlägg och webbadresser så att du inte behöver spendera för mycket tid på att hitta inlägget/sidan du vill länka till. Du kan också länka till andra webbplatser utanför din egna och utveckla relationer med andra bloggare. När du har länkat till andra bloggare, kan de vara mer mottagliga för att dela dina inlägg, lämna en kommentar eller till och med länka till dina inlägg.

  8. Få ordning på din multimedia

    Här är några tips för att skapa och använda multimedia (bilder, ljud och filmer):

    Märk alltid dina bilder. Om du skapar bilder eller ta bilder för din blogg, se alltid till att ha din bloggs logotyp eller webbadress längst ner så att folk vet källan till materialet oavsett var de hamnar.

    Om du använder en bild från någon annans webbplats, se till att det framgår i texten varifrån bilden är hämtad. En text som ”Källa: Bild från Spegeln.” kan vara lämplig. Ett bra ställe att hämta bilder är Compfight.  Här finns också anvisningar hur man skall meddela varifrån bilden kommer. På LionsSmile.org’s hemsida finns ett stort antal bilder samlade som är fria att användas i Lionsammanhang. Creative Commons har bl.a. bilder som är tillåtna till användning på hemsidor.

    Utvalda bilder,(en bild som representerar inlägget). Den utvalda bilden kommer att användas i sociala medier när ditt inlägg delas. Som jag sa i punkten ovan är syftet med bilder på nätet avgörande för att få mer trafik.

  9. Optimera för sökmotorer.

    Det är avgörande för framgången för hemsidan hur  den hittas av nya läsare, så du måste se till att det är lätt för läsaren att hitta din hemsida genom att optimera inläggen för sökmotorerna (Google m. fl.). Här följer några av SEO (Sökmotor optimering) grunderna:

    Placera sökord strategiskt. Skräpa inte ned dina inlägg med varje sökord under solen, välj sökord som används naturligt i ditt skrivande, men ändå hjälper dig att få bra hjälp av sökmotorerna. Se mitt SEO-inlägg för en bra illustration som hjälper dig att SEO-optimera dina inlägg.

    Inkludera också en meta beskrivning. När ditt inlägg dyker upp i sökmotorerna, finns det en sammanfattning av inlägget under länken. Detta kallas för en meta beskrivning. De följer också med in i sociala nätverk som Facebook, LinkedIn och Twitter med länken till ditt inlägg, så denna information är viktigare än någonsin för att hjälpa din blogg att upptäckas av läsarna då de söker på nätet.

    Inkludera alt. text (alt-taggar) på dina bilder. En alt. text är det som dyker upp när en bild inte kan visas på din blogg. De gör också att dina bilder lättare hittas av sökmotorerna eftersom de är kopplade till bilden.

  10. Organisera ditt innehåll med kategorier och etiketter.

    Du vill också att läsare skall kunna upptäcka mer innehåll på din hemsida via din blogg struktur. Kategorier och etiketter hjälper båda till att ordna dina inlägg, men här är skillnaden mellan de två:

    1. Kategorier: Dessa återspeglar breda ämnesområden som du skriver om. Till exempel, kan det finnas kategorier som evenemang, projekt, gemenskapen, datarapporter, instruktioner och tips. Tänk på varje kategori som en del av en tidning. Ett inlägg förekommer i allmänhet inte i alla kategorier, men de kan visas i en eller två.
    2. Etiketter: Du tilldelar dessa till enskilda inlägg för att hjälpa dina läsare att hitta specifika ämnen på din webbplats. Till exempel kan vi använda etiketter som Facebook, WordPress och lagets lunch. Dessa etiketter kan alla passa under olika kategorier och de kan hjälpa läsarna att hitta mer specifika inlägg på din webbplats.
  11. Inkludera en uppmaning till handling.

    Uppmaning till handling anses i allmänhet vara direkt marknadsföring, det finns en anledning att marknadsföringsfolk använder dem. De fungerar! En uppmaning till handling i ditt inlägg kan vara att be läsaren svara på en fråga. Oavsett om du ber dem att lämna en kommentar, dela din artikel på sociala medier eller prenumerera på din blogg via e-post eller RSS, bör du alltid inkludera en uppmaning på din blogg för att engagera läsarna.

  12. Förhandsgranska ALLT!

    Sist men inte minst, förhandsgranska alla dina ändringar innan du publicerar ditt inlägg. Detta är en enkel rutin för att slippa publicera bra inlägg med små skönhetsfel i. Om någon sprider sig fort så är det inlägg med felaktigheter i. I en förhandsvisning, kommer du att fånga inläggets inriktning och felformuleringar eller upptäcka att en av dina punkter är lite för lång. Även om du har gjort alla de tidigare stegen perfekt, finns det fortfarande en chans att något kan vara fel, och detta är din chans att fånga det/dem.

    Efter avslutad checklista, är du redo att publicera! Lycka till!

No comments yet.

Kommentera

Design by: LP System

Translate »