Toppmeny

Hur skall en bra hemsida utformas?

Mode___Kläder_Online_på_nätet___Halens_se

Källa: Haléns

En bra hemsida skall innehålla en kombination av element som attraherar läsaren att ta del av hemsidans innehåll och uppmuntrar till handling (registrera sig, köpa biljetter/produkter eller donera). De hemsidor som lyckas kombinera olika attraktionskraften med uppmaningar uppnår ofta sina mål.

1) Tydligt budskap ”Vem är jag/vi”, ”Vad gör jag/vi ,” och / eller ”Vad kan du (besökaren) gör här.”

Om du har ett välkänt varumärke, företag eller förening (dvs. Coca Cola) kan du kanske komma undan med att inte behöva beskriva vem du är och vad du gör, men verkligheten ger att de flesta behöver fortfarande besvara dessa frågor, så att varje besökare vet att de är på ”rätt ställe”. Steven Krugg uttrycker det bäst i sin bästsäljande bok, Don’t Make Me Think (Låt mig slippa tänka): Om besökarna inte kan identifiera vad du vill förmedla inom några sekunder, kommer de inte stanna kvar länge.

2) Tillfredsställ målgruppen

En hemsida behöver fokuseras snävt – talar till rätt personer på deras språk. De bästa hemsidor undviker ”allmän rappakalja” och eliminerar flum.

3) Kommunicera ett övertygande värdeerbjudande

När en besökare kommer till din hemsida, behövs ett värdeerbjudande för att besökaren skall stanna kvar. Hemsidan är det bästa stället att förklara ditt värdeerbjudande så att besökaren väljer att stanna på din webbplats och inte navigera till dina konkurrenters.

4) Optimera hemsidan för surfning med många enheter

Hemsidor skall vara lätt att använda, vilket innebär att de är lätta att navigera utan ”flashiga” objekt som kommer i vägen för att surfa, såsom flash banners, animationer, pop-ups, eller alltför komplicerade och onödiga element. Vill du nå läsare med mobiltelefoner är det viktigt att hemsidan anpassar sig för olika skärmstorlekar. På engelska kallas detta att hemsidan är ”responsive”

5) Uppmana till handling (CTA-call to action).

Hemsidan skall på ett effektivt sätt uppmana läsaren till handling och leda besökare till nästa logiska steg. Erbjud ”Gratis prov”, ”Schemalägg ett demo”, ”Köp nu” eller ”Läs mer.” Kom ihåg att målet med hemsidan är att förmå besökaren att gräva djupare i din webbplats och flytta dem längre ner i tratten. Berätta för läsaren vad de ska göra härnäst så att de inte blir förvirrade. Ännu viktigare, förvandla din hemsida att sälja ditt budskap och generera förfrågningar i stället för bara vara en broschyr.

6) Ständig förändring

De bästa hemsidor är inte alltid statiska. Några av dem, som Halens.se, förändras ständigt för att spegla de behov, önskemål och frågor som intresserar sina besökare. Vissa hemsidor förändras också från A/B-utseende eller har dynamiskt innehåll.

7) Övergripande utformning

En väl utformad sida bygger upp ett förtroende, kommunicerar värden och navigerar besökarna till nästa steg. Bra hemsidor använder effektivt sin layout, placeringar av CTA , mellanslag, färger, typsnitt och andra stödjande element för att uppnå detta.

Lions Club International håller på att uppdatera sin hemsida. Den nya är mycket stramt hållen på första sidan vilket gör det enkelt för läsaren att surfa. Se sidan

Miljöpartiets hemsida uppfyller de flesta kriterierna ovan. Se sidan MP

Sveriges 100 bästa sajter 2010 är (inom parantes förra årets placering):
1. Halens (ny) – Sveriges bästa sajt samt bästa shoppingsajt
2. Sveriges Radio (82) – Sveriges bästa mediesajt
3. Ving (14) – Sveriges bästa resesajt
4. Svt.se (2) – Sveriges bästa tv-sajt
5. Tv4.se (5)

Läs hela listan

Sveriges 100 bästa sajter 2013 se via länk nedan.

Läs mer:

 

 

,

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Design by: LP System

Translate »