Toppmeny

Vad är Facebook?

Fakta om Facebook

Kanske är såväl du som dina vänner medlemmar i Facebook eller i någon annan mötesplats på internet? Den här artikeln berättar lite mer om Facebook och om hur tjänsten kan användas.

facebook-440789_1280År 2004 grundade Mark Zuckerberg Facebook tillsammans med några studentkamrater på Harvards universitet i USA. Webbplatsen var från början främst tänkt som ett nätverk för studenter, men från år 2005 och framåt har Facebook vuxit både utanför universiteten och USA för att idag (2013) ha över 6 miljoner aktiva medlemmar.

Vad är det som har gjort Facebook så populärt över världen och i alla åldrar, och vad används tjänsten till? Sociala mötesplatser på internet har ju varit populära bland unga sedan internets genombrott på 1990-talet.

Undersökningen ”Svenskarna och internet 2013” visar att 66 procent av svenska internetanvändare någon gång besöker Facebook. Det motsvarar halva befolkningen och är en svag ökning från 2012 då siffran var 64 procent. Mest aktiv är man i åldern 16-25 år. Inom den åldersgruppen besöker 75 procent Facebook dagligen. Efter åtta-nio år på internet är Facebook fortfarande ett av de största sociala medierna i världen, trots att det ibland spekuleras över hur länge Facebook kan befinna sig på toppen och vilken tjänst som kan komma att ta över dess position.

Användare och medlemskap

Under 2000-talets början samlades allt fler svenska ungdomar på stora så kallade communities, som Lunarstorm och Playahead, senare Apberget, Bilddagboken, Habbo Hotell med flera. Gemensamt för dessa mötesplatser har nog varit en relativ låg genomsnittlig ålder bland medlemmarna.

När Facebook blev allt mer omskrivet i medierna för några år sedan, omtalades det ofta som en community för vuxna eller en social webbplats som lockade till sig betydligt fler vuxna än ungdomar av olika anledningar. Idag har Facebook en bredare genomsnittsålder, med fler användare i både yngre och äldre åldrar. Användningen har till och med ökat lite inom åldersgruppen sju till tolv år under det senaste året. De unga hör dessutom till de mer aktiva på Facebook.

Alla kan gå med i Facebook utan särskild inbjudan. Med åren har webbplatsen dessutom blivit lättare att använda och den finns idag på flera olika språk. Det har dessutom blivit enklare för dig som användare att bestämma vilka medlemmar som skall kunna se den information du lägger ut om dig själv.

Däremot ändrar Facebook emellanåt användaravtalen och sekretessvillkoren. Detta gör att du som användare själv behöver hålla reda på vilka sekretessinställningar du har och hur avtalet fungerar, särskilt om du är noga med vem som ska kunna läsa det du skriver.

Funktioner och användningsområden

På Facebook kan du uppdatera din profil och status (tala om vad du gör, tycker, tänker eller hur du mår just nu). Du kan också söka upp vänner och bekanta som kanske också är medlemmar i Facebook, lägga ut bilder, filmer, länkar och annan information. Sedan kan du kommunicera och skicka meddelanden till dina Facebook-vänner på flera olika sätt. Nyligen lades en telefonfunktion till Facebook så du kan prata med dina vänner utan kostnad.

Dialoger och meddelanden är ofta synliga för mottagarens egna Facebook-vänner (detta går att reglera på olika sätt i sekretessinställningarna), men varje användare har även en brevlåda dit privata meddelanden kan skickas, ungefär som i vanlig e-post. Du kan starta och gå med olika intressegrupper och -sidor, spela spel och delta i olika tester och tävlingar. Det går också att ladda ner olika tilläggsprogram som anpassar ditt användarkonto för olika funktioner. Använder du Facebook i smarttelefonen finns appar att ladda ner för att förenkla din mobila användning.

Dina vänner kan följa alla dina aktiviteter på Facebook hela tiden samt kommentera det du skriver och gör. Denna direkta information och interaktion mellan användarna är några av Facebooks viktigaste funktioner.

Gränsland mellan privatliv och arbete

Facebook förklaras ofta som ett socialt nätverk för privatlivet, där du smidigt kan hålla kontakt med släkt och vänner. Du kan också engagera dig i olika sociala och politiska frågor genom att delta i eller själv starta grupper/sidor och så kallade events (ofta annonseringar av fysiska möten). Trots detta finns det många exempel på hur Facebook används inom yrkesrelaterade sammanhang.

Många sidor och grupper i Facebook är direkt anknutna till arbetsplatser, som skolor, bibliotek, företag, organisationer och myndigheter. Men både för privata företag och offentliga verksamheter, fungerar Facebook som ett marknadsföringsverktyg för att visa upp aktiviteter och tjänster utåt. Exempelvis skapar många bibliotek sidor på Facebook och uppmanar användare att gå med. Därefter kan biblioteket använda sidan för att marknadsföra sina tjänster och events som nya böcker, författarträffar, bokklubbar med mera. Användningsområdena är många.

Några frågeställningar

Men hur skiljer du dina olika roller åt inom privat- och Lionslivet i ett blandat forum som Facebook, där du förmodligen har både barn, vänner och kollegor i kontaktlistan?  Går det att vara personlig och professionell samtidigt och sköta både privata och klubbmässiga relationer i samma forum?

Det gäller att förstå hur Facebook fungerar och vad du vill använda tjänsten till. Att fundera över vad du vill dela med dig av till andra, vilken bild du vill visa upp av dig själv och din klubb, att försöka hålla en enhetlig linje i din användning av mediet. Detta är några av de frågeställningar som vi bör ha en öppen dialog runt.

No comments yet.

Kommentera

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.

Design by: LP System

Translate »